En grundkurs i SEO för nya bloggare: Få fler besökare

En ny bloggare behöver lära sig många nya saker. En bra färdighet att snabbt lära sig är sökoptimering. Med sökoptimering så får du fler besökare till hemsida. Men bara om du gör det rätt.


Gör en sökning på Google, vilken som helst. Troligtvis så kommer du få upp tiotusentals resultat men det är inget du bryr dig om, du klickar på en av länkarna som är högst upp på förstasidan och troligtvis kommer den webbsidan ge dig svaret på din fråga.

Varför ligger just denna sidor högst upp på förstasidan av Google? Hur valde Google just den hemsidan av alla tusen som finns? Det handlar om Googles algoritmer och vad dem letar efter när någon söker efter ett nyckelord.

Det vi som hemsideägare kan göra, är att sökoptimera våra hemsidor för att se till att algoritmerna föredrar just vår hemsida.

Vad är sökoptimering (SEO?

Det finns många olika sökmotorer, Google, Bing och Yahoo, bara för att nämna några. Alla sökmotorer finns för att du ska hitta det du söker snabbt och enkelt, och för att dem ska få in annonsintäkter såklart.

Eftersom Google är stört, med en marknadsandel på 91,75%, så är det dem vi kommer fokusera på i den här artikeln.

Google uppdaterar ständigt sina algoritmer och system för att förbättra sina sökresultat och flyttar sökresultat upp och ner i sin oändliga lista av hemsidor. Den mest åtråvärda platsen på Google är nummer ett för ett populärt sökord, då det kommer ge en massa trafik till ens hemsida.

Och det är det som SEO (Search Engine Optimization) går ut på. Att man ska få trafik via sökmotorer genom att optimera sin webbsida på ett sådant sätt som gör att Google tycker att ens webbsida är bättre och mer relevant än andra.

Ett exempel på detta är frågan ”Vad är sökoptimering?”. I detta fall så skulle jag gärna se att denna artikel kom på plats 1 hos Google vilket skulle ge mig mer trafik än vad jag har idag.

Sökoptimering är otroligt stort för många företag idag då konsumenter som du och jag oftast går till Google om det är en tjänst eller produkt som vi letar efter. Om du skulle renovera badrummet hemma, skulle du slå upp gula sidorna (finns den kvar?) eller skulle du söka på Google efter företag som renoverar badrum?

Eftersom mer trafik oftast betyder högre intäkter så är det viktigt att ligga högt på Google. Det är dessutom ett relativt passivt sätt för att få besökare.

 Om du skriver en artikel som hamnar på plats 1 hos Google, så är det sällan du behöver göra så mycket mer för att ligga kvar. Du kan pendla upp och ner bland plats 1–3, men generellt så ligger du där och kan håva in besökare.  

Hur fungerar sökoptimering?

Google har flera faktorer som avgör om din hemsida hamnar på en förstaplats eller inte. Det är ingen som vet alla faktorer som avgör om du hamnar högt upp på listan eller inte. Dock så är det många som har testat och undersökt och försökt hitta kopplingar kring hemsidors första-platser.

En sak är säker och det är att Google har full koll på vad som händer på internet. De har system (spindlar, eller crawlers) som scannar igenom webbsidor i jakt på bra innehåll. När de hittar innehåll som de upplever som bra så läggs det till i sökresultaten för olika nyckelord, alltså sökord. Där kan sen Google testa om användare tycker om artikeln eller inte.

Men hur kan dom veta vilken hemsida jag tycker är bra? Dom håller koll på dig, enkelt sagt. När du gjort en sökning och klickar på ett resultat så kollar Google hur längre du är på den hemsidan, om du stänger den och öppnar en annan eller om du stänger ner sökningen efter den sidan.

Är du länge på sidan så läser Google det som att du tyckte om hemsidan och sidan får då högre ranking. Tyckte du att det var dåligt och snabbt stängde den så får den lägre ranking.

Nu ska det sägas att det där är en simplifierad förklaring, du kommer inte få din hemsida att ranka högre i Google bara för att du går in på den via Google och stannar där länge. Googles system testar detta tusentals gånger på tusentals användare för att se vad dem tycker.

Några betydande rankingfaktorer

Som jag tidigare sagt så är det omöjligt att berätta om alla rankingfaktorer då vi helt enkelt inte vet alla. Men efter undersökningar så har man hittat över 200 faktorer som Google rankar. Några av de störta och mest omfattade är:

Innehållet på webbsidan. Denna är förstås självklar. Om du vill ranka för en sökfråga så gäller det också att du faktiskt erbjuder ett svar på frågan. Det måste vara relevant för frågan och gärna lite extra på det. Google gillar när en sida ger alla svar istället för att användaren ska behöva söka flera gånger.

Längden på innehållet. Detta är en typisk fråga som ofta dyker upp i samband med bloggar. Hur långt måste mitt innehåll vara? Kollar man en undersökning som Buffer gjort, så bör dessa vara 1600 ord och uppåt. Det stöds även av andra undersökningar som gjorts.

Länkar till webbsidan. Att andra personer länkar till din webbsida måste betyda att du har bra information som andra är redo att dela med sig av. Detta är en jättestor faktor för Google. Enligt BackLinkos undersökning, som är en grym SEO blogg, så är det ”the number one factor for ranking in Google”.

Mobilanpassade webbsidor. Sedan 2014 så har Google premierat webbsidor som även är lätta att besöka på webben. Enligt Statista.com så är över 50% av all trafik på internet från mobiltelefoner så det är bara rimligt att Google föredrar sådana webbsidor. Om din webbsida inte är mobilvänlig så kan du säga tack och adjö till förstasidan.

HTTPS över HTTP. Utan att gå in i för tekniska termer så är HTTP ett protokoll för webbläsare och webbservrar så att de kan prata med varandra. Problemet som uppstår är att man kan få tag i information mellan webbserver och webbläsare, t.ex. kreditkortsnummer och liknande.

Därför skapades HTTPS, där S:et står för Secure. Google tycker att detta är en sådan viktig fråga så att de premierar HTTPS över HTTP nu för tiden. Har du inte HTTPS idag så bör du överväga att skaffa det.

Om du har tidigare följt min guide om hur man startar en blogg och har ditt webbhotell hos Miss Hosting, så erbjuder dem detta gratis. Be dem gärna om hjälp om du inte har HTTPS idag.

Hur lång tid tar sökoptimering?

Ett problem med SEO är att det tar ganska lång tid. Du gör saker men ser sällan någon framgång förrän ett par månader senare. Är din hemsida helt ny så kan det ta ännu längre tid.

De första 6 månaderna av en hemsidas existens, så brukar den ligga i ”sandlådan”. Sandlådan är där hemsidor som Google inte litar på ligger, och man brukar säga att det tar ca 6 månader innan man har visat Google att det går att lita på hemsidan.

Det gör man genom att publicera nya inlägg regelbundet. Att publicera 4 inlägg och vänta 6 månader på att dem ska ranka och dra in massa stålar händer helt enkelt inte i dagens digitala värld. Inte med den konkurrens som finns.

Om du har en existerande hemsida som varit med länge så blir det lite enklare. Det kan fortfarande ta månader innan du ser stort resultat av SEO men istället för 6 månader handlar det kanske om 2–4 månader.

Det gäller att fortsätta med det man gör och inte sluta efter två veckor för att man inte får några besökare.

Sökoptimering eller Google Ads?

Eftersom sökoptimering kan ta tid och företag oftast vill ha trafik snabbt så kan man använda sig av annonsering. Du har säkert sett det i Google när du söker efter något, sökresultaten allra högst upp är markerade som annonser.

Det kallas för Google Ads och är Googles stora kassako. Här betalar företag stora summor pengar (beroende på sökord) för att synas.

För den enskilde bloggaren är Google Ads antagligen inte ett alternativ värt besväret eftersom det kostar både tid och pengar att sätta sig in i, tid som är bättre spenderat med att skriva fler blogginlägg.

För företaget däremot så kan Google Ads vara ett valbart alternativ och är man redo att ta fram plånboken så kan Google Ads vara en stor vinst, inte bara för Google, men även för det enskilda företaget.

Hur du kan sökoptimera din hemsida med On-Page SEO

On-Page SEO kallas det när du gör förändringar som sker på din egen hemsida. On-Page SEO är den vanligaste formen av SEO eftersom du kan göra allt själv. Jag har skrivit en längre och mer djupgående artikel om on-page SEO tidigare, som du kan läsa här.

Här följer dock tre on-page SEO som du kan göra nu:

Det är viktigt att ha stöd för mobilt användande

Att ha stöd för mobiler är viktigt, både för dig som hemsideägare, men också för Google. WordPress har fullt stöd för responsiv design (en responsiv hemsida anpassar sig till skärmens storlek) men inte alla teman har det.

Det finns tre enklas sätt för att se om din hemsida är responsiv:

  1. Surfa till din hemsida på en mobiltelefon
  2. Förminska din webbläsare så att fönstret blir mindre. Du kan då se hur din hemsida anpassar sig till den nya storleken
  3. Använd Googles verktyg för att se om hemsidan är mobilanpassad

Om du upplever att det är svårt att navigera runt, eller om du får konstiga fel, så bör du kanske se över nya tema-alternativ. Kanske Astra skulle vara något?

Använd interna och externa länkar

Interna länkar har en stor betydelse för Google och för användarvänligheten på din hemsida. Med interna länkar menas länkar som går till andra inlägg och sidor på din webbsida.

T.ex. så har jag länkat till flera av mina äldre inlägg i det här inlägget, vilket gör det lättare för dig som besökare att navigera runt. Detta premieras i Google och något du borde göra på din egen webbsida.

Men det är inte bara interna länkar. Som du säkert noterat så är inte alla länkar interna och det är för att det även är bra att länka till externa, alltså andra hemsidor.

Varför då?

Dels så blir det en bättre användarupplevelse för användaren som kan fortsätta läsa på andra sidor om ämnet du skriver om. Dels så talar du också om för Google vad din artikel handlar om.

Erbjud bra innehåll

Om inte det viktigaste, så bland det viktigare, är såklart innehållet på din hemsida. Om du skriver en artikel med faktafel, många stavfel eller en artikel som är svårläst, så kommer det inte gå bra för din sökoptimering.

Det finns flera ”hack” för att ett inlägg ska bli mer användarvänligt och mer lättläst:

  • Använd rubriker ofta, det talar om för både Google och besökare vad artikeln handlar om
  • Skriv inte långa texter utan paus. Ett stycke bör inte vara mer än 50–60 ord lång
  • Länka till andra sidor som backar upp ditt påstående eller siffror som du nämner
  • Använd bilder eller sådana här listor för att bryta upp texten

Hur du kan sökoptimera din hemsida med Off-Page SEO

Off-page SEO kallas det när andra faktorer utöver din egen hemsida påverkar din ranking. Det går ut på att andra ska premiera din hemsida och rekommendera den. Jag har skrivit en artikel även om off-page SEO dom du kan läsa här.

Men om det handlar om vad andra tycker, vad kan du då själv göra för att förbättra din off-page SEO?

Länkar till din hemsida

En av de största rankingfaktorerna är länkar till din hemsida. Det berättar för Google att andra litar på din hemsida, något som gör väldigt mycket för din ranking. Precis som du länkar till andra hemsidor så vill du såklart att andra ska länka till dig.

Det finns flera sätt att bygga länkar på. Det kan handla om att man gästbloggar, rekommenderar sin blogg på olika forum och liknande. Nästan alla tips om off-page SEO går ut på att få länkar till sin hemsida.

Sociala medier

Sociala medier är en stor del av off-page SEO. Om fler delar ditt inlägg på sociala medier, så visar det att dem tycker om vad du skriver och Google tas notis. Om personer också delar dina inlägg på sociala medier så skapas länkar till din hemsida.

Många bloggare och företag har Facebook-sidor, Twitterkonton, Pinterestkonton och annat. Personligen tycker jag att det tar mer tid än vad det gör nytta av att ha ett flertal sociala medier-konton och bara dela ens inlägg.

Marknadsföring via sociala medier kan vara otroligt effektivt, men som en enskild bloggare räcker det kanske med att ha delningsknappar på inlägget.

Bygg relationer med andra bloggare

Att bygga relationer och bli vän med andra bloggare är en toppensätt att få fler länkar till sig. Det är enklare för en person att länka till en blogg om man vet vem personen bakom bloggen är och därför kan du få fler länkar bara genom att skapa relationer.

Avslutande ord

Att förstå sig på sökoptimering och att anpassa sin blogg för Google är svårt, det är inget du lär dig på en eftermiddag. Men med den här artikeln har du fått grunderna till sökoptimering och kan tänka ett steg till nästa gång du publicerar ett inlägg.

Men slutklämmen är ändå detta, har du bra innehåll på din blogg, så kommer du ranka i Google, hur mycket eller lite du bryr sig om sökoptimering. Så innan du spenderar flera timmar med att sätta upp Facebook-sidor, läs igenom dina inlägg och se om dem kan förbättras.

Glöm inte att dela med dig

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på reddit
Reddit
Dela på email
Email

Läs vidare

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to Top