En guide genom WordPress administrationsgränssnitt

WordPress är stort och är man ny så är det lätt att det blir förvirrande. För att lätta lite på det så har jag skrivit ihop en guide om vad varje meny i WordPress gör.


Något som många undrar över när de börjar med WordPress är vart de kan hitta allt och vart dem ska gå för att göra det ena och det andra. Administrationsgränssnittet i WordPress är inte så lätt när man aldrig har sett det förut.

Jag har därför skrivit ner en guide om vad allt i inställningarna gör så om det är något du undrar över så kan du säkert hitta det här. Det ska dock sägas att jag har bara beskrivit standard-inställningarna. Det är ofta som tillägg lägger till fler inställningar, men det är en omöjlighet att ta med dem.

Så om du alltid har undrat vad tilläggsredigeraren under tillägg gör, då är det dags att läsa denna artikel.

Adminpanelen

Överst i administrationsgränssnittet så har vi adminpanelen. Det är den första sidan som du landar på när du loggar in på WordPress. Här kan du få en snabb överblick över din blogg, se senaste aktiviteter och kommentarer.

Om du vill ta bort en panel så kan du klicka uppe i det högra hörnet på Skärmalternativ och där välja vilka paneler du vill ska synas och inte. Det finns också tillägg som lägger till paneler här vilket gör att allt eftersom som du lägger till flera tillägg så kan det dyka upp fler paneler.

I undermenyn Uppdateringar samlas alla uppdateringar som kan tänkas komma. Det är ett enkelt sätt att samla allt på ett och samma ställe. Uppdateringar som kommer är WordPress Core, teman, tillägg och eventuella översättningar som du kan tänkas ha.

När en uppdatering kommer så dyker det upp en liten siffra i menyn, så att du vet att du har en uppdatering att ta hand om.

Inlägg

Under menyn inlägg så dyker alla inlägg som du publicerat upp.

Direkt efter installation så finns ett demo-inlägg här som kommer med varje installation av WordPress. Du kan enkelt ta bort det genom att dra musen över inlägget och välja ta bort. Vill du skapa ett nytt inlägg så kan du klicka på Skapa nytt så kommer du till inläggseditorn.

Även kategorier och etiketter kan du hitta här. Båda dessa kan användas för att filtrera inlägg bättre så att det blir lättare för dig och dina besökare att hitta inlägg som rör ett speciellt ämne.

Kategorier är ”större” än etiketter och kan innehålla beskrivningar som sen dyker upp på kategorisidan. Det är även möjligt att lägga till en kategori i huvudmenyn.

Etiketter används mer sporadiskt. De är ett jättebra verktyg för att samla flera inlägg som rör samma sak så att det blir lätt att hitta. Om du t.ex. skriver om en mässa eller en speciell händelse så kan du använda etiketter för att samla alla dessa på ett ställe.

Du kan skapa både etiketter och kategorier samtidigt som du skapar ett inlägg.

Media

Under media samlas alla dina bilder, dokument och videos som du laddar upp på din blogg. Jag rekommenderar att inte ladda upp videos då det kan slöa ner din webbsida markant. Om du ska använda dig av videos så bör du använda YouTube eller Vimeo istället.

Bilder kan laddas upp genom att dra dem till Mediamappen. Du kan också ladda upp bilder samtidigt som du gör ett inlägg, så det är inget du behöver förbereda på förhand.

För att höja prestandan på din hemsida bör dina bilder vara så små i storlek som möjligt. Detta kan enkelt fixas genom att använda ett tillägg. Läs mer om hur du snabbar upp din hemsida här, en artikel jag skrivit om just det.

Sidor

Sidor är statiska sidor som sällan eller aldrig ändras. De har samma typ av editor som ett vanligt inlägg, men sidor du skapar hamnar inte i bloggflödet. Sidor kan vara olika policys, en kontaktsida eller en Om Oss-sida som exempel.

Man kan också ha en statisk startsida (som wpguider.se) vilket gör att bloggflödet flyttas till en annan sida. Du bör inte använda sidor för att skriva inlägg.

Kommentarer

Under kommentarer så ser du de kommentarer som har dykt upp på bloggen. Här har du möjlighet att svara, redigera, ta bort eller godkänna kommentarer. Som standard så publicerar WordPress inga kommentarer utan att du först godkänner dem, men detta går att ändra om man vill.

Något som är vanligt är kommentarer som är rent spam. Det är så kallade botar som skriver kommentarer på olika WordPress-bloggar. Det finns tillägg som hindrar detta och jag har skrivit en artikel om de bästa tilläggen för det. Du hittar den artikeln här.

Utseende

Under Utseende så händer det massor med saker. Här hittar du allt som har med utseendet av din hemsida att göra (föga förvånande).

Teman

Först har vi dina teman som finns installerade på din hemsida. Som standard finns det tre teman men om du vill lägga till ett nytt så kan du enkelt klicka på Lägg till nytt högst upp på sidan.

Där kan du sen bläddra bland de tusentals teman som finns i WordPress egna bibliotek. Alla teman du ser där är gratis att använda och kan installeras med ett knapptryck.

Om man istället har köpt ett tema och fått en fil som man behöver installera, så gör man det genom att klicka på Ladda upp tema. Man får då möjligheten att ladda upp filen som man fått och WordPress installerar sen det temat på din hemsida så att du kan använda det.

Teman som man köper har ofta fler funktioner och fler inställningar än gratisteman. Man får också en annan typ av support om man köper ett tema vs att välja ett gratistema i WordPress bibliotek. Tänk på att söka runt lite på temat innan du köper det för att se vad andra säger om det.

Jag använder själv temat Astra som finns som både gratis och premiumversion. Du hittar min recension av Astra här.

Anpassa

Om du klickar på Anpassa så öppnar sig Anpassaren. Här kan du göra ändringar till din webbsida och se hur det skulle se ut i realtid. Du kan ändra färger, menyer, fonter, bilder och mycket annat.

Beroende på vilket tema du har så kan anpassaren se väldigt annorlunda. Lek runt lite och ändra på saker och ting för att se vad som händer. Det är det enklaste sättet att lära sig på. För att spara, så klickar du på Publicera uppe i det högra hörnet.

Widgetar

Widgetar är de saker som du ser på sidan om inläggen. Vissa teman har sidopaneler på båda sidorna men de flesta har en på höger sida. Här kan man lägga till allt möjligt som man vill visa upp vilket inlägg besökaren än är på, t.ex. en sökruta, en annons eller andra inlägg.

Det är vanligt att både teman och tillägg kommer med widgetar som utökar funktionen på något sätt. Det finns också flera inbyggda som används av många.

Menyer

Under menyer så skapar du dina menyer. Jag brukar alltid skapa två menyer när jag skapar en ny hemsida. En primär meny som visas högst upp och en sekundär som visas längst ner på sidan.

För att lägga till något i menyn så bockar du i den sida, kategori eller inlägg som du vill ha med i menyn. Du kan även göra anpassade länkar om du så önskar. Kom också ihåg att välja en plats vart menyn ska synas innan du trycker på spara.

Temaredigeraren

Under Temaredigeraren så kan du se och ändra i koden för teman och WordPress. Eftersom WordPress är open source så är det alltså OK att du ändrar i koden. Däremot så bör du vara försiktig med detta och bara göra det om du kan läsa kod eller förstår vad som händer. Försök dig inte på något du är osäker på här, då det kan förstöra hela din webbsida.

Tillägg

Under tillägg så ser du alla dina installerade tillägg. Du kan aktivera, avaktivera eller ta bort tillägg genom att hålla musen över namnet på dem. Vill du lägga till fler tillägg så klickar du på Lägg till nytt-knappen som finns högst upp på sidan.

Tillägg fungerar som med teman, där du kan bläddra i WordPress bibliotek av tillägg eller så kan du ladda upp ett tillägg som du köpt.

 Det finns över 50 000 tillägg till WordPress så om du saknar en funktion så finns det garanterat ett tillägg till det. Om du inte hittar det i WordPress, googla runt lite så kommer du snabbt hitta ett som passar.

Ett tips är att läsa min artikel om de tillägg man måste installera (enligt mig) på en ny hemsida. Du hittar artikeln här.

Tilläggsredigeraren gör samma sak som under Utseende fast här kan man redigera kod för tillägg istället. Återigen, om du inte kan kod så låt bli detta då det kan förstöra en hel del om du börjar pilla med fel saker.

Användare

Under Användare så listas alla registrerade användare på hemsidan. WordPress stöder olika roller och det konto du satte upp vid installation är administratör.

Det finns andra roller som ger mindre behörigheter ifall ni är flera som sköter en och samma webbsida. Alla har då sin egen inloggning och man behöver inte vara orolig att någon ska förstöra ens hemsida.

Här så kan man också välja personliga preferenser, som vilken färg man vill att administrationsgränssnittet ska ha. Man kan skriva några rader om sig själv som sen dyker upp i slutet av varje inlägg om man vill.

 Man kan också välja hur man vill att ens namn ska visas på hemsidan. Man kan välja lite olika kombinationer och om du saknar någon, så behöver du fylla i det i rutorna ovanför först.

Om du vill lägga till en bild på dig själv så behöver du registrera dig på Gravatar med den e-post som du har registrerad i WordPress och sen ladda upp en bild till Gravatar.

Gravatar är en WordPress-tjänst och den är till för att det ska finnas en central plats att hämta bilder ifrån. Så nästa gång du kommenterar på någon annans blogg med den e-posten så dyker din Gravatar-bild upp.

Jag har även skrivit en artikel som förklarar hur Gravatar fungerar här.

Verktyg

Under Verktyg så hittar du verktyg som hjälper dig att importera eller exportera din blogg. Om du t.ex. ska flytta din blogg till ett annat webbhotell så kan du använda dig av dessa så att allt följer med.

 Dock så rekommenderar jag inte att använda detta, då det finns andra verktyg som är bättre men fortfarande gratis. Här förklarar jag hur du enkelt flyttar din WordPress sida till ett annat webhotell.

Hälsokontroll för webbplatser är en funktion som visar om det är något fel med din hemsida eller inte. Om det är det så finns det tips på saker man kan göra för att komma underfund med problemet. Även enklare förbättringsförslag finns här.

Du har också möjlighet att exportera och ta bort personuppgifter här. I och med GDPR så måste du, vid förfrågan, antingen lämna ut uppgifter eller ta bort personuppgifter du har om personen. Detta kan vara IP-adresser, kommentarer, e-post eller liknande.

För att göra livet lättare så har WordPress byggt in en funktion som letar upp allt du har på din webbsida om du skulle få en sådan förfrågan.

Inställningar

Inställningar är också en meny där det händer flera saker. Här kan man ändra namnet på sin hemsida, ändra hur en länk ser ut eller få information om personlig integritet.

Allmänt

Under Allmänt så har du möjlighet att byta namn på din webbsida. Du kan även byta ut den sekundära titeln, eller sloganen, här.

Jag rekommenderar dig att låta bli adresserna om du inte vet vad du gör, då det kan skapa både ett och två fel.

Även e-posten för administrativa epost ändrar du här. Du kan få epost om saker som att WordPress behöver uppdateras eller att du fått en kommentar.

Här ändrar du också vilket språk du vill använda WordPress med samt vilken tidszon som WordPress ska använda sig av. Även datum- och tidsformat ändrar du här.

Skriva

Under Skriva så kan du ändra standardkategori om så önskas. Du måste göra det om du vill ta bort Uncategorized-kategorin.

Det finns även inställningar för hur man kan skriva ett inlägg och skicka in som epost. Det är dock inget jag rekommenderar, inlägg blir aldrig lika bra som när man får spendera lite tid med formateringen.

Läsa

Under Läsa så väljer du om du vill ha en statisk hemsida till startsida eller dina senaste inlägg. Det normala är att du har dina inlägg som startsida, om du inte ska göra något speciellt.

Du bestämmer även hur många inlägg per sida som ska visas. Kryssa inte i ”Be sökmotorer att inte indexera denna webbplats”. Om du gör det, så kommer Google inte att visa din hemsida i sökresultat.

Diskussion

Under Diskussion så bestämmer du hur ditt kommentarsflöde fungerar. Du kan bocka i det ena och andra och ändra diverse inställningar, som är ganska tydliga vad dem gör.

Media

Under Media så kan du själva bestämma hur stora bilderna ska vara. T.ex. kan du importera en bild i medium-storlek, och den blir då så stor som medium är här. Dock så stöder WordPress dra-och-släpp vilket gör att du inte riktigt behöver bry dig om detta.

Permalänkar

Under Permalänkar så kan du bestämma hur du vill att dina länkar ska se ut. Det jag rekommenderar är att ha det på Inläggsnamn. Länkarna blir då baserade på rubriken på inlägget vilket ser snyggt ut samt är lättare att läsa för både Google och användare.

Jag har även skrivit en artikel som förklarar mer om vad permalänkar är, du hittar den här.

Integritet

Sist men inte minst så har vi integritet. Även detta har med GDPR att göra. Sedan lagen tillträdde så behöver man tydligt kunna dokumentera vilken typ av information man sparar och varför. Som hjälp på traven så har WordPress förberett en integritetspolicy där de berättar hur WordPress sparar ner information.

 Det är dock viktigt att förstå att det är ditt eget ansvar att din integritetspolicy är korrekt, detta är endast en hjälp på traven.

Jag har en artikel om just integritetssidan för bloggar och hemsidor som du kan läsa här.

En meny som inte är listad här?

Har du fler menyer än dessa som jag skrivit om här? Ingen fara. Varje gång du installerar ett tillägg så får du ofta en till meny här. Där kan du ändra inställningar och liknande för just det tillägget.

Ibland så lägger sig även den menyn under menyn Inställningar så kolla även där om du inte hittar dina tilläggsinställningar.

Glöm inte att dela med dig

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på reddit
Reddit
Dela på email
Email

Läs vidare

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to Top